Въпроси и отговори за противогрипната ваксина (Обновена)

С д-р Христиана Бацелова, която е специалист по епидемиология на инфекциозните болести, отговорихме на най-често задаваните въпроси за противогрипната ваксина.

Може ли да си сложа противогрипна ваксина, ако съм бременна или кърмя?

Да, можете, ако приложите убитата противогрипа ваксина, която не преминава през плацентата или в кърмата и няма опасност за плода или бебето.

Напротив, тази ваксина е препоръчителна по време на бременност, тъй като тогава жената е с променена имунна система и е по-податлива на вирусни инфекции. По този начин от усложнения се предпазват и плода, и новороденото до 6 месеца след раждането.

Като допълнителен плюс за кърмещата жена и нейното бебе е, че образуваните антитела срещу грип преминават в кърмата.

Photo by Polina Tankilevitch on Pexels.com

Нужно ли е да пропусна кърмене след ваксината или няма проблем?

Не, не е необходимо да пропускате кърмене преди или след поставяне на противогрипната ваксина. В страната ни се внасят убитите противогрипни ваксини, които не преминават в кърмата.

Образуваните срещу грипния вирус, обаче, антитела преминават в кърмата и така предпазват и кърмачето.

Когато веднъж си сложих противогрипна ваксина, след това боледувах много тежко от всякакви вируси и дори пневмония.

Противогрипната ваксина е насочена само и единствено срещу грипния вирус. Тя няма как да Ви предпази от останалите остри вирусни инфекции или развитие на пневмонии с причинители вируси, бактерии, микоплазми и други.

Трябва да се прави и разлика между протичане на грип и другите респираторни инфекции според симптомите. Противогрипната ваксина може да Ви предпази от едновременно протичане на грип и други инфекции, вкл. COVID-19.

Твърдението, че противогрипната ваксина намалява имунитета е безпочвено. Фактите сочат, че преболедуването от грип, морбили и други парализира имунната система. Дали ще боледувате повече зависи от много фактори като състояние н имунната система, дали спазвате хигиена, как се храните, дали се наспивате, имате ли физическа активност и други.

Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com

На мой роднина сложиха противогрипна ваксина и се разболя от грип!

Ваксината срещу грип не осигурява 100% протекция. Ако действително ваксиниран се разболее от грип, то рискът от усложнения и смърт намаляват благодарение на ваксината. Ако същият човек не е бил ваксиниран, той би боледувал много по-тежко.

Не бих си сложил противогрипна ваксина, защото в Италия ваксинираните изкараха по-тежко ковид.

Проучванията показват, че такава асоциация няма. По време на пика на епидемията в Италия и високите нива на леталитет доведоха до изказвания на различни предположения защо някои хора боледуват по-тежко или умират – вкл. за употребата на ибупрофен и т.н.

При проверка на предположенията със статистически методи при голям брой болни, такива зависимости не бяха потвърдени.

Смята се, че прилагането на противогрипна ваксина е благоприятно с оглед намаляване на риска от едновременно протичане на COVID-19 и грип, което може да доведе до повече усложнения и смърт.

Photo by cottonbro on Pexels.com

Нашият общо практикуващ лекар не ни препоръчва тази ваксина.

Не всички лични лекари прилагат ваксината в своята практика по различни причини или не са запознати с предимствата на новите противогрипни ваксини.

Няма смисъл от противогрипната ваксина, защото има много щамове, а не знаем аз кой ще хвана.

Всяка година чрез използването на специални компютърни алгоритми и вземане предвид на фактори като епидемична обстановка, географско положение, щамовете през миналия епидемичен период, генетичните възможности за шифт и дрифт, и т.н., се изготвят ваксини срещу предполагаемите и очаквани щамове.

Всички тези специфики на вируса определят и по-ниската ефективност на противогрипната ваксина спрямо другите известни ваксини. Въпреки това, тази ефективност варира около 70%, което при достатъчен брой ваксинирани доказано намалява броя на болните и починалите от грип.

Photo by Snapwire on Pexels.com

Лекар ми каза, че децата няма нужда да се ваксинират срещу грип, защото боледуват леко.

Изследванията показват, че рискът от тежки усложнения и смърт при деца до 5 години поради грип е изключително висок!

„Аз съм с диабет тип 1, мога ли да си поставя ваксина?“

Силно се препоръчва на пациенти с диабет да си поставят убитата ваксина срещу грип, поради по-високия риск при тях от тежко протичане и усложнения като пневмония. Пациентите с диабет често са с вторичен имунен дефицит, което ги прави рискови за тежко протичане.

„Удачно ли е пациенти с автоимунни заболявания да се ваксинират срещу грип?“

Пациентите с ревматоиден артрит, лупус, склеродермия, хронични чревни заболявания, псориазис, мултиплена склероза, диабет тип 1 и други автоимунни заболявания вече имат дисфункционална имунна система. Терапията, която обикновено получават – високи дози стероиди, циклофосфамид, метотрексат, азатиоприн, анти-TNFa и друга биологична терапия, още повече повлиява и потиска имунната функция. Поради изброените причини тези пациенти все още могат да бъдат засегнати от ваксино-предотвратими инфекции, така че е разумно да се правят ваксинации, когато е възможно.

Риск могат да представляват живите ваксини, особено при пациенти на тежка имуносупресивна терапия. По отношение на грипа – препоръчва се убитата противогрипна ваксина.

При някои пациенти с автоимунни заболявания поради тежката имуносупресия, особено при използване на агенти срещу В лимфоцитите, например ритуксимаб, ефективността на ваксината може да е намален. В тези случаи се препоръчва добре да се прецени точния момент за поставяне на ваксината спрямо биологичната терапия, както и употребата на инхибитори на вирусната репликация (напр. оселтамивир) в случай на разболяване от грип.

„Имам алергия към яйца, да си поставя ли противогрипна ваксина?“

Алергията към яйца НЕ е противопоказание за получаване на каквато и да е формула от сезонната противогрипна ваксина, включително ваксини, разработвани на тази основа. Това е препоръката от актуализацията на Консултативния комитет по имунизационните практики (ACIP) за 2016-2017 г. към насоките за приложение на противогрипната ваксина.

Дори на пациенти с анамнеза за тежки алергии към яйца (напр. получили респираторен дистрес, сърдечно-съдови или стомашно-чревни симптоми), могат да бъдат поставени противогрипни ваксини под наблюдението на медицински специалист, който има опит с разпознаване и справяне с тежки алергични състояния.

„Има ли хора, които НЕ трябва да се ваксинират срещу грип?“

Единственото истинско противопоказание за поставяне на противогрипна ваксина е, ако пациентът е преживял тежка (животозастрашаваща) алергия към предходна доза сезонна противогрипна ваксина или при пациент с тежка алергия към някой компонент на ваксината, вкл. желатин, някои антибиотици и други.

На бебета под 6 месеца също не се поставя.

Анамнеза за преживян Guillain-Barré след противогрипна или друга ваксина също е противопоказание.

„Кой може да ми постави противогрипната ваксина?“

Ваксината е най-добре да бъде поставена от Вашия общо практикуващ лекар. Въпреки това, всеки лекар, медицинска сестра, както и всеки, преминал през обучение за поставяне на биопродукти подкожно и мускулно, може да я постави.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

На въпросите отговориха д-р Цветелина Великова и д-р Христиана Бацелова, специалист по епидемиология на инфекциозните болести, която е асистент в катедра Епидемиология и Медицина на бедствените ситуация в Медицински университет – Пловдив и лекар-епидемиолог към УМБАЛ „Свети Георги“ – Пловдив. Интересите й са в сферата на имунопрофилактиката (ваксини), ваксинопредотвратими заболявания, превенция на нозокомиалните инфекции, превенция на чревните инфекции, коронавируси (SARS, MERS, SARS-CoV-2), emerging diseases.

FB: @drhristianabatselova

Instagram: dr_hristiana_batselova

д-р Христиана Бацелова

CDC – Key facts about influenza

CDC – Flu and pregnant women

CDC – Who should vax

The rheumatologist

Influenza vaccine and autoimmune diseases

CDC – Seasonal Flu Shot

Cleveland Clinic

Perdan-Pirkmajer K, Thallinger GG, Snoj N, Čučnik S, Žigon P, Kveder T, Logar D, Praprotnik S, Tomšič M, Sodin-Semrl S, Ambrožič A. Autoimmune response following influenza vaccination in patients with autoimmune inflammatory rheumatic disease. Lupus. 2012 Feb;21(2):175-83. doi: 10.1177/0961203311429817. PMID: 22235050.

Clayville LR. Influenza update: a review of currently available vaccines. P T. 2011;36(10):659-684.
„Influenza (Seasonal)“. World Health Organization (WHO). 6 November 2018. Archived from the original on 30 November 2019. Retrieved 30 November 2019.
Global Burden of Seasonal Influenza Disease: A Structured Literature Review Thokagevistk, K et al. Value in Health, Volume 21, S149 – S150

3 мнения за “Въпроси и отговори за противогрипната ваксина (Обновена)