Минава ли „настинката“ от само себе си?

Най-доброто решение, което може да вземете когато имате „настинка“, е да я лекувате у дома. Правим уговорката, че под „настинка“ се разбира инфекция, причинена от вируси, които не могат да бъдат премахнати с антибиотици.

Всъщност приемането на антибиотици, когато имате вирусна инфекция, може да причини повече вреда, отколкото полза. Това също така може да увеличи риска от получаване на  резистентна на антибиотично лечение инфекция в бъдеще.

Обикновената „настинка“ (на англ. common cold) е вирусна инфекция на горните дихателни пътища. Създава възпаление в носа и гърлото. Симптомите могат да включват:

• хрема;
  • възпалено гърло;
  • кашлица;
  • раздразнени очи;
  • кихане;
  • запушен нос;
  • главоболие;
  • умора;
  • субфебрилна или фебрилна температура.

Типичната вирусна инфекция продължава около 10 дни, като имунната система на тялото в крайна сметка сама се справя с инфекцията. По време на боледуването може да изглежда, че инфекцията се влошава. А понякога могат да възникнат усложнения, които изискват лекарска намеса.

И така, как да разберете кога да изчакате, кога да потърсите медицинска помощ или кога да опитате други методи? Ето какво да очаквате.

Ден 1-ви

Симптоми

Симптомите на обикновената „настинка“ обикновено започват два до три дни след заразяването с нея. Започнете ли да усещате симптомите, вероятно сте били заразени преди два до три дни.

В първия ден на симптомите е вероятно да почувствате леко гъделичкане в задната част на гърлото и да откриете, че посягате към носните кърпички по-често от обикновено. В този момент може да е трудно да се определи дали имате „настинка“ или грип. Обикновено грипът причинява тежка умора и болки в тялото, за разлика от „настинката“.

Лечение

Лечението на симптомите ви веднага щом заподозрете, че имате вирусна инфекция, може да ви помогне да се възстановите по-бързо. Цинкът може да помогне за съкращаване на продължителността на инфекцията, показват проучванията. Приемането на добавки с цинк възможно най-рано увеличава скоростта на възстановяването ви.

Анализ на няколко проучвания установи, че в сравнение с възрастните, които не са приемали цинк, възрастните, които са приемали такъв под формата на таблетки за смучене, хапчета или сироп в началото на инфекцията, симптомите са изчезнали два дни по-рано.

В допълнение към приема на цинк, можете да опитате следните методи у дома:

• Пийте повече течности.
  • Можете да използвате таблетки за смучене за облекчаване на болки и дразнене в гърлото.
  • Използвайте инхалатор, за да облекчите дишането и синусите.
  • Избягвайте алкохолни или кофеинови напитки. Те повишават риска от дехидратация.
  • Използвайте назални спрейове с физиологичен разтвор за прочистване на носа и синусите.
  • В краен случай използвайте деконгестанти, които съдържат псевдоефедрин (неподходящи за всички лица)
  • Повече почивка.

Помислете дали да не си вземете един до два дни отпуск, за да останете вкъщи и да поспите. Вашето тяло се възстановява най-добре, докато спи. Получаването на допълнителна почивка в началото на инфекцията може да помогне на имунната ви система да се справи по-добре с вируса. Освен това ще предпази вашите колеги от заразяване със същия вирус.

Photo by Pixabay on Pexels.com

Дни 2-ри – 3-ти

Симптоми

На втория и третия ден е вероятно да имате по-лоши симптоми като постоянна хрема и силно възпалено гърло. Може също да имате субфебрилна температура (обикновено под 38°C). Може да не се чувствате много по-различно от първия ден, ако вашите домашни средства за лечение работят. Продължавайте да приемате течности, да си почивате и да приемате и цинк и може да се разминете само с няколко подсмърчания и кашляния.

Обикновено през този период сте най-заразни, така че често и старателно измивайте ръцете си. Покривайте устата и носа си когато кихате и кашляте. Опитайте се да останете вкъщи и да не ходите на работа. По възможнот избягвайте да общувате с другите членове на семейството, или ако се налага – поставяйте маска. Редовно дезинфекцирайте повърхностите около вас като плотове, телефони, дръжки на врати, клавиатури, мишки.

Опитайте тези способи, за да облекчите състоянието си:

Пилешка супа: Майките са използвали пилешка супа от поколения, за да помогнат, когато членовете на семейството се почувстват зле. Топлата течност може да успокои симптомите и изглежда помага за рехидратацията и общото укрепване на организма чрез доставяне на хранителни вещества в лесна за храносмилане форма.

Почивка: Уверете се, че си почивате през повечето време и си подремвайте, ако можете. Повдигането на главата с възглавници може да намали задръстването на синусите и да ви позволи да спите по-добре.

Пара: За да освободите запушванията, седнете над купа с гореща вода, поставете кърпа върху главата си и вдишайте парата. Горещ душ с пара също може да помогне. Можете да използвате изпарител или овлажнител в стаята си, за да облекчите запушванията и  да спите по-добре. Имайте предвид, че инхалаторът е по-добро средство в случая, защото той има способността да разпрашава парата на много по-фини частииц.

Грижа за гърлото: Опитайте топли напитки (напр. чай), за да успокоите болката в гърлото.

Антихистамини: Антихистамините могат да осигурят облекчение при кашлица, кихане, сълзене на очите и хрема. Консултирайте се с лекар!

Средства за понижаване на температурата: Болкоуспокояващите като ацетаминофен и ибупрофен могат да помогнат при треска и главоболие. Не давайте аспирин на деца под 19 години – свързва се с риска от рядко, но сериозно заболяване, наречено синдром на Рей (Reye syndrome).

За да облекчите треската, може да опитате да поставите хладна кърпа на челото или зад врата си. Можете също така да вземете хладък душ или вана.

Леки упражнения: Ако се чувствате достатъчно добре, за да спортувате, движението може да помогне за укрепване на имунната ви система. Не прекалявате! Интензивната активност може да намали устойчивостта ви към инфекцията. По-добре изберете бързо ходене вместо  бягане.

Photo by Andrea Piacquadio on Pexels.com

Дни 4-ти – 6-ти

Симптоми

Това обикновено е най-интензивният период на назалните симптоми. Носът ви може да е напълно запушен. Секрецията от носа може да стане по-гъста и жълта или зелена на цвят. Гърлото ви може да е възпалено и може да имате главоболие. Също в възможно да забележите по-голяма умора на този етап, докато тялото ви събира всичките си защитни сили, за да се пребори с вируса.

Лечение

В този момент е важно да поддържате синусите си възможно най-чисти. Цялата тази течност  в тях ги прави идеална среда за бактериите. Промиването на секретите ще ви помогне да намалите риска от развитие на инфекция на синусите.

Непременно посетете Вашия лекар, ако имате по-сериозни симптоми. В останалите случаи можете да продължите с почивка, душове с топла вода, супа и чай.

Дни 7-ми – 10-ти

Симптоми

През този период тялото ви вероятно ще вземе надмощие в борбата с инфекцията. Може да забележите, че започвате да се чувствате малко по-силни или че някои от симптомите ви намаляват.

Лечение

Ако все още се борите със запушванията и възпаленото гърло на този етап, не се паникьосвайте. Продължавайте да приемате много течности и си почивайте когато можете. Вашето тяло може да се нуждае от  повече време, за да победи вируса.

Photo by Towfiqu barbhuiya on Pexels.com

Ден 10-ти и след това

Симптоми

Ако не се чувствате по-добре до ден 10-ти, определено трябва да се почувствате до ден 14-ти. Може да имате няколко продължителни симптома като хрема или гъделичкане в гърлото, като цяло обаче трябва да се чувствате по-добре.

Кога да потърсим помощ

Посетете Вашия лекар, ако сте имали вирусна инфекция в продължение на три седмици и все още имате секрети, запушен нос или болки в гърлото. Нещо друго може да се случва, ако все още имате дрезгав глас, увеличени лимфни възли, които все още са раздразнени, или  прекомерна умора.

Например, ако все още имате сърбящи очи и запушен нос, може да имате алергии.

Инфекция на синусите може да бъде подсказана от симптоми като:

• назална конгестия или оцветен секрет;
  • възпалено гърло;
  • натиск и болка около очите и челото;
  • умора.

„Настинките“ могат също да влошат други медицински състояния като астма, сърдечна недостатъчност и бъбречни заболявания. Незабавно потърсете медицинска помощ, ако имате проблеми с дишането, ускорен пулс, отпадналост или други тежки симптоми.

В този момент може също да сте изложени на опасност от втора инфекция. Тялото ви все още се възстановява от последната битка, така че не забравяйте да продължите да миете ръцете си и да дезинфекцирате повърхностите около вас, за да намалите риска от заразяване с друг вирус. Вниманието на този етап ще ви помогне да се възстановите напълно.

Сериозни симптоми

Понякога това, което изглежда като „настинка“, може да се развие в нещо по-сериозно.

Консултирайте се незабавно с Вашия лекар, ако имате някой от тези по-сериозни симптоми:

• треска с 38°С  или по-висока за повече от 24 часа;
  • треска, придружена от обрив, силно главоболие, объркване, силна болка в гърба или корема, болезнено уриниране;
  • кашляне или кихане на слуз, която е зелена, кафява или кървава;
  • задух, болка в гърдите, хрипове или затруднено преглъщане;
  • болезнени синуси;
  • бели или жълти петна в гърлото;
  • тежки главоболия със замъглено зрение, замаяност или гадене/повръщане;
  • болка или секреция от ушите;
  • постоянна болка в корема;
  • обилно изпотяване, треперене или втрисане.

Всички тези симптоми могат да сигнализират за наличието на друга инфекция или друг медицински проблем. Ако изпитате някои от тях, докато се опитвате да се самолекувате от „настинката“, свържете се с Вашия лекар веднага.

„Настинка“ или грип

Ако симптомите ви връхлетят изведнъж, може да имате грип, а не „настинка“. Вероятно е да се почувствате значително по-зле в рамките на три до четири часа, ако сте се разболели от грип. И „настинката“, и грипът се причиняват от вируси, само че различни. Добрата новина е, че при грипа имаме както ваксина, така и специфична терапия.

Грипните симптоми могат да включват:

• болезнено възпалено гърло;
  • дълбока кашлица;
  • силна умора;
  • внезапна треска.

Обикновено „настинката“ и грипът могат да се лекуват у дома. Въпреки това, бременни жени, деца, възрастни хора и хора със съпътстващи медицински състояния трябва да получат медицинска помощ възможно най-скоро, защото са изложени на по-висок риск от сериозни усложнения, свързани с грипа, включително и имунологични.

Очаквайте и следващата тема: Възможно ли е да боледувате от  две „настинки“ едновременно?

Превод: Весела Енчева

Медицинска проверка и одобрение: д-р Цветелина Великова

Референции: https://www.healthline.com/health/cold-flu/go-away?utm_source=ReadNext

2 мнения за “Минава ли „настинката“ от само себе си?